سفارش تبلیغ
صبا ویژن




سخت افزار :

میخوام این دفعه در مورد کارت گرافیک براتون بگم. یکی از مهمترین قسمت‌های کامپیوتر، کارت گرافیکه که در واقع همه‌ی حس و نتیجه‌ی کارهای یک سیستم رو به بهترین شکل به ما نشون میده، به همین خاطر باید تو انتخابش دقت بیشتری کرد.
وقتی می خواهیم یک کارت گرافیک بخریم، لیستی از ویژگی‌های اون جلوی چشم میاد که هر کدومش میتونه در انتخاب ما تعیین کننده باشه :

Gpu یا (Graphical Processing Unit) : همون طور که از اسمش معلومه مثل CPU واسه گرافیک میمونه و کارشم پردازش اطلاعات تصویریه، مطمئنا اگه این قسمت مقدار بیشتری داشته باشه یعنی توان و سرعت کارت بالاتره و وضوح و کیفیت تصویر بیشتر...
Core Clock : مقدار نوسان هسته اصلی کارت یا همون پردازنده رو تعیین میکنه. این عدد در واحد مگاهرتز هست و معلوم کننده‌ی سرعت کارت گرافیک و اغلب قسمت های اونه...
Memory Clock / Size / Type : هر کارت گرافیک روی خودش یه مقداری حافظه داره که موقع پردازش از حافظه اصلی مستقل باشه. Clock سرعت یا مقدار نوسان این حافظه رو نشون میده. Size که معلومه ظرفیت این حافظه است و Type هم نوع فناوری که در این حافظه استفاده شده رو میگه.
Cooling System : که نوع سیستم خنک کننده‌ی کارت رو معرفی میکنه که یا Fan باشه یا سیستم Heat Sink. این سیستم واسه دور کردن گرما از کارت و قسمت‌های مختلف اون هست.
Fill Rate : مقدار پیکسلی که کارت میتونه توی یه بازه‌ی زمانی تولید کنه. این عدد بر حسب مگا پیکسل هست، اما تو کارت‌های گرافیکی جدید این عدد بر حسب گیگا پیکسل هم دیده عنوان میشه.
Dvi : یک نوع درگاهه که تو کارت‌های جدیدتر به چشم میخوره. Dvi مخفف (Digital Visual Interface) است که استاندارد واسطه‌های ویدئویی است و برای بیشتر کردن کیفیت پخش یک پخش کننده‌ی گرافیکی مثل نمایشگرهای Lcd و ویدئو پروژکتورهاست. این فناوری توسط گروه موسوم به Ddwg توسعه پیدا کرده است.
یکی از خصوصیت هایی که بعضی بهش اهمیت میدن Videoin / Tvout است که یکی خروجی تلویزیونه و اون یکی قابلیت دریافت سیگنال‌های ویدئویی از دستگاه های دیگه است. Tv-Out این توانایی رو به کاربرها میده که خروجی تصویر را در تلویزیون ببینند و در اغلب کارت‌ها هم هست. اما قسمت Video-In که قیمت کارت رو هم افزایش میده روی تعدادی از کارت‌ها قرار داره، اونم واسه یه منظور خاص.
چند تا از اطلاعات دیگه رو خلاصه می گم : Pixel Pipeline تعیین کننده‌ی تعداد خط‌های پردازش موازی پیکسل است. نرم افزار های مورد پشتیبانی کارت مثل Directx 9.0c , Opengl2.
قابلیت OverClock شدن که سرعت و کارایی کارت رو افزایش میده. البته در این حالت گرمای زیادی تولید میشه که ممکنه از عمر کارت کم کنه، اما به هر حال این یکی از خصوصیت‌های خوب واسه کارت گرافیکی است.
و آخرین ویژگی که میخوام بگم اصطلاح Bundle است. تولید کننده‌ی یه کارت میگه که فلان بازی‌های کامپیوتری توسط فلان کارت من Bundle میشه. در این صورت این شرکت ادعا کرده که این کارت بازی‌های گفته شده رو میتونه با تمام فناوری‌های در نظر گرفته شده تو اون بازی و با حداکثر کیفیت موجود نمایش بده. 

خوب حالا ببینید کارت گرافیک شما چه خصوصیاتی داره ...





لیست کل یادداشت های وبلاگ

OpenCube Drop Down Menu (www.opencube.com)